(ViraL) Mulai Sekarang, Tolong Hentikan Amalan Mengambil Air Minuman Ini..Lelaki Hidap Diabetes Kronik Derita Sepanjang Hayat !

loading...
"Kalau boleh undur semula masa, sy takkan amal minum air minuman ini...badan sy pernah cecah 100kg satu masa dulu tapi sihat dan mampu bekerja...tapi sekarang......"

Mulai Sekarang, Tolong Hentikan Amalan Mengambil Air Minuman Ini..Lelaki Hidap Diabetes Kronik Derita Sepanjang Hayat..Sebarkan !



Penyusutan mendadak berat badannya itu juga menyebabkan tdk ada lagi keceriaan di wajah Khairul Helmi yg saat ini terpaksa menumpang kasih adik perem­puannya di Kampung Tok Panjang, dekat sini sejak 2 th.. lalu

Menurutnya, mulai sejak 2 th. lalu sebaik sahaja disahkan menghidap penyakit itu, selera makannya mulai berkurangan dan berat badannya juga berkurang sampai kurus kering.

Jadi kondisinya benar-benar menyedihkan kerana kadang-kala hanya dapat terlantar di rumah akibat penyakitnya itu dan sangat terpaksa dipapah oleh adiknya, Nurul Athirah, 24.

“Dulu badan saya pernah mencapai 100 kg jadi sy dikate­gorikan berbadan besar tetapi sehat dan dapat bekerja sebagai operator kilang dekat Perai. Tetapi semua berubah pada 2012 apabila saya disahkan menghidap diabetes yg kronik menyebabkan berat badan berkurang serta saat ini hanya dapat terlantar di rumah dan dijaga oleh adik wanita saya, ” katanya saat dijumpai di rumahnya di sini hari ini. Tambahnya, mulai sejak ibu bapanya berpisah, ibunya, Rosmah Sulaiman, 44, berkahwin lain dan saat ini menetap bersamaan bapa tirinya serta hanya sesekali datang menjenguk­nya di rumah. Jelas Khairul Helmi, meskipun sedih dengan nasib yg menimpanya tetapi, dia reda dan pasrah atas ketentuan itu.

“Kalau bisa diputar kembali saat, sy mahu kembali sihat jenis dahulu dan tinggalkan amalan buruk gemari minum air berkarbonat sebagai puncak penyakit ini, ” katanya.

Disamping itu, rekannya, Mahazan Mohamad, 34, berkata, dia tdk menyangka Khairul Helmi jadi kurus akibat menghidap penyakit yg kronik karena menyangka rekannya itu selama ini diet.

“Memang sy terkejut jika dimaklumkan yg dia menghidap diabetes kronik kerana sy sangka dia hanya berdiet. Apa pun saya tetaplah akan ada di sisinya dan berikan sokongan agar dia kembali sehat "
loading...

0 Response to "(ViraL) Mulai Sekarang, Tolong Hentikan Amalan Mengambil Air Minuman Ini..Lelaki Hidap Diabetes Kronik Derita Sepanjang Hayat !"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close